Marketingmix plaats




 

Marketingmix plaats

Eén van de keuzes waar je als ondernemer mee te maken krijgt is de vestigingsplaats. Dit is zowel de dorp of stad waar het bedrijf zich gaat vestigen, maar ook de locatie in de stad. Denk aan het bedrijventerrein, buiten het centrum, in het centrum of vanuit huis. Er zijn verschillende factoren die de keuze van de vestigingsplaats kunnen beïnvloeden. Belangrijk is dat de plaats aansluit bij de overige 5 p’s. Een kledingzaak verwacht je namelijk niet snel op een bedrijventerrein, terwijl je een bouwmarkt daar juist wel verwacht. Een belangrijke factor kan zijn de huurprijs of koopprijs van een pand. In het centrum liggen de prijzen aanzienlijk hoger dan op bedrijventerreinen of buiten het centrum. De hogere prijzen worden dan wel weer gecompenseerd doordat er in het centrum meer potentiële kopers langslopen.

Belangrijke valkuilen voor de keuze vestigingsplaats, zijn de keuze, omdat men al in diezelfde plaats woont, of omdat de kinderen daar naar school gaan. Wellicht is toch een andere plaats die verder weg is een betere optie om de organisatie rendabel te maken. Denk er goed over na!



Vestigingsplaats ondernemers Marketingmix plaats

Door de onder andere de onder staande vragen te beantwoorden krijg je een indruk welke vestigingsplaats bij jouw onderneming past.

  • Gelegen aan een snelweg? Is het kantoorpand goed bereikbaar via diverse snelwegen? Wanneer het een drukke snelweg is kan het ook bijdragen aan de naamsbekendheid van je onderneming.
  • Ligt de locatie in de hoofdwinkelstraat, een voetgangersgebied of een aanloopstraat? En gelden daar venstertijden?
  • Voldoende parkeergelegenheid? Is er voldoende parkeergelegenheid bij het kantoorpand en in de buurt van je onderneming?
  • Goed bereikbaar via het openbaar vervoer? Ligt het kantoorpand in de buurt van een bushalte en/of station?
  • Hoe ligt de beoogde locatie ten opzichte van:
    • het (hoofd)wegennet
    • haltes Openbaar Vervoer
    • openbare parkeerplaatsen
    • fietsenstallingen
  • Bestemmingsplan. Zit er een bestemmingsplan op de locatie waar jij je onderneming wilt vestigen. Het kan dan zo zijn dat jij je bedrijfsactiviteiten niet mag uitvoeren op deze locatie.
  • Concurrentie. Welke concurrenten zitten er in de nabije omgeving? Euro’s die ze bij de concurrent uitgeven kunnen ze niet meer bij jou uitgeven
  • Arbeidsmarkt. Is er voldoende personeel te vinden in de regio in de branche waar je onderneming actief is? En is het kantoorpand ook goed bereikbaar voor je personeel?
  • Veiligheid. Wanneer er veel vandalisme en inbraak is in de omgeving waar jij je onderneming gaat vestigen heeft dit invloed op verzekeringspremie.
  • Flexibiliteit. Is de kantoorruimte op korte termijn aan te passen in grootte zodat je snel kan reageren op groei of krimp van het bedrijf. Ben je op zoek naar een flexplek? Wij hebben een overzicht van alle flexplekken in Nederland.

 

Keyword: Marketingmix plaats

Shares