De marketingmix is de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie. Het wordt door marketeers vaak toegepast bij de implementatie van geformuleerde strategie en kan daarom een belangrijk onderdeel vormen van het marketingplan.

Marketingmix

Er worden verschillende marketingmixen beschreven in de literatuur 4 p’s, 5 p’s, 6 p’s en 7’s. Twee die op deze website aanvullend zijn beschreven personeel en presentatie, waardoor er gesproken wordt over de 6p’s.

De term marketingmix is bedacht door Neil Borden. Ook Philip Kotler heeft een bijdrage geleverd aan de marketingmix en later zijn er ook door andere marketingspecialisten andere theorieën ontstaan.

Marketingmix betekenis

De term marketing betekent grofweg de markt krijgen. Door in te spelen op de behoeften van de consumenten of door deze behoeften te creëren kan de markt (de consument) verkregen worden. Een ondernemer de marketingmix als hulpmiddel gebruiken en daarmee de 6ps formuleren en eventueel andere marketingtheorieën toepassen.

Marketingmix betekenis

Op de behoeften van de consumenten inspelen door het juiste aanbod binnen de volledige onderneming op een structurele en systematische wijze te implementeren.

Wat is een marketingmix

Met de marketingmix kan een ondernemer een richting krijgen voor een strategie waarmee de klanten en dus een hogere omzet gerealiseerd kan worden. Het is belangrijk dat de verschillende p’s op elkaar aansluiten, zodat dit een eenduidig beeld bij de consument tot gevolg heeft.

Zo hebben de klanten bij een hogere prijs de verwachting dat de kwaliteit van een product hoger is of dat het product exclusief is. Verkoop je kwalitatief slechtere producten dan zal dit op termijn waarschijnlijk geen succes voor de onderneming opleveren. Vandaag de dag worden er veel online reviews geplaatst en verspreiden ervaringen van consumenten razendsnel via de social media.

De 4 p’s marketingmix

Edmund Jerome McCarthy, een hoogleraar marketing is de bedenker van 4p's.  Edmund formuleerde vier elementen om een product of dienst succesvol te verkopen. Dit was het product, de prijs, de promotie van het product en de plaats waar het product verkocht wordt. De 4 p’s werden de marketinginstrumenten genoemd. Door deze marketinginstrumenten te gebruiken, in te vullen en met elkaar af te stemmen vormt de basis om een kwalitatief en succesvol marketingplan te maken.

 

Product
Dit is het product of de dienst die een organisatie voortbrengt en/of verkoopt. Breder omschreven spreekt men van productbeleid. Behalve het product is ook de verpakking onderdeel van het product, gevolgd door de merknaam, het image. Dit zijn de producteigenschappen.

Het is de meest tastbare p en kan bestaan uit de kwaliteit, design, service, garantie en verpakking.

Prijs
De prijs is een belangrijke factor voor de verkoop van een product en kan bestaan uit de prijslijst, kortingen en betalingstermijn.

Een te hoge prijs kan ervoor zorgen dat er geen verkopen plaatsvinden, daarentegen kan een te lage prijs ook slechte verkoop tot gevolg hebben. Een te lage prijs kan de indruk wekken dat een product van lagere kwaliteit is. Daarnaast wensen vele consumenten exclusiviteit van bepaalde producten. Een hogere prijs zorgt juist voor een hogere exclusiviteit en kwaliteitservaring.

Plaats
Met de plaats wordt de locatie van vestiging bedoeld. Indien er een fysieke winkel is, wordt deze dan in het centrum gevestigd of juist op een industrieterrein. Als je onderneming een internet bedrijf is moet ook een vestigingsadres zijn. Dit kan vanuit huis maar ook vanuit een bedrijfspand, waardoor ook het afhalen van producten mogelijk kan zijn. Bij de plaats zijn verschillende factoren van belang. Bezoekers die toevallig voorbij lopen (locatie centrum), parkeer gemak (locatie industrieterrein), lage huurkosten (vanuit huis of afgelegen), makkelijk bereikbaar (bij een station of afslag van een autosnelweg.

Belangrijke elementen van de plaats zijn het gebruik van verkoopkanalen (welke),  assortiment, locaties, voorraad en eventueel transport.

Promotie
De promotie is de manier waarop een product of dienst wordt aangeboden door de producent/verkopen. Dit kan zijn via een verkoopkanaal zoals het internet of door het product of de dienst vanuit een winkel te verkopen (te promoten).

De promotie kan onderverdeel worden in onder andere marketing, adverteren, verkopers en de PR.

Marketingmix 6p’s

De 5p’s en 6p’s zijn personeel en presentatie en zijn later toegevoegd.

 

 

Marketingmix voorbeeld

In het onderstaande filmpje volgt een uitleg van de marketingmix in 6 minuten. Er worden een aantal voorbeelden van de marketingmix uitgelegd.

Marketingmix